Kompresor je pomocník pro kutily i profesionály v mnoha oborech lidské činnosti.

Se vzdušníkem a bez vzdušníku

Malé kompresory na dofukování pneumatik – mohou pracovat na autobaterii (stejnosměrné napětí 12 V a zapojení do konektoru pro zapalovač), anebo být zapojené do sítě 230 V a pohánět např. nástavce na hadici, jako je pistole pro pískování, nástavec pro nafukování lehátek, bazénů nebo raftů. Jsou to přístroje, které pracují tak, že nepřetržitě vhání stlačený vzduch do trysky a tím také stále spotřebovávají elektrický proud. Jsou to tzv. kompresory bez vzdušníku – vzdušníkem rozumíme zásobník na stlačený vzduch.

profi kompresor

Větší kompresory se vzdušníkem – v této kategorii se nachází stroje na příkon ze sítě 230 V (380V), anebo s pohonem na dieselový spalovací motor. Pro menší a občasné zásahy a kratší četnost využívání se hodí pístové kompresory. Objem vzdušníků je u takovýchto zařízení poměrně malý, pro domácí dílnu a pro kutily (občasné lakování kovů a pohon vrtaček, kladiv atp.) vystačíte s osmi litry zásobního stlačeného vzduchu v zásobníku (vzdušníku). Profi kompresory Piskovacky.cz již vyžadují stabilní vysoký výkon a tam je nutné mít vzdušník, který dodává stabilně zhruba od 150 do 250 litrů stlačeného vzduchu za minutu.

kompresor u auta

Výhody kompresorů

Stlačený vzduch je z technického hlediska jednoduchý způsob, jak pohánět některé mechanismy a nářadí. Jsou to především stříkací pistole, brusky, utahováky, příklepové vrtačky, pneumatická kladiva, tlakové mazací nástavce, nýtovačky, stroje pro klempíře a karosáře a nafukovací a pískovací trysky.

Ve srovnání s elektrickými přístroji a stroji vyžadují mnohem nižší nároky na údržbu, snáze se obsluhují, nehrozí u nich úraz elektrickým proudem, bývají méně poruchové a snazší je i jejich oprava. Dokážou také vyvinout větší tlak a mít vyšší účinnost, což je markantní např. u pneumatických kladiv (sbíječek).